joosjev.reismee.nl

la rentrée!

hallo nederland!

het is alweer een tijdje voorbij gegaan, nadat ik voor de laatste keer op mijn blog schreef. nu zal ik dan ook even uitgebreid de tijd ervoor nemen en aangezien ik toch op school zit en nog een uur moet wachten tot mijn les begint (en omdat ik doodga van de kou) ben ik zeer bereid om dit uur achter de pc te gaan zitten om jullie nou eens uitgebreid te vertellen hoe het nou eigenlijk met mij gaat en wat voor spannende dingen ik wel niet allemaal meemaak!

om mee te beginnen: de vakantie is over.. heel jammer, want het was echt een topvakantie, maar toch ook wel weer leuk om naar school te gaan en alle mensen weer te zien :D gister moest ik weer heerlijk om half 7 mn bed uit. niet lekker, maar het leven gaat verder en zo ook dit jaar in frankrijk.

ik merk wel dat de tijd echt verschrikkelijk snel gaat. ik weet niet of ik dat al eerder geschreven heb, maar ik zit alweer 2 en een halve maand in het mooie zuid-frankrijk. dat betekent dat het over een halve maand alweer december is, wat weer betekent dat het al bijna 2013 is, wat betekent dat mijn eerste visite eraan zit te komen (papa mama opa oma oma matthijs) en dat betekent dat ik alweer bijna naar zwitserland ga om de eerste EF studente van mijn gastgezin weer te zien en dat betekent dat ik alweer bijna naar huis ga!! zoals ik dus al zei: tijd gaat veel te snel. jammer, maar misschien ook wel weer goed.

verder heb ik eindelijk bedacht wat voor studie ik wil gaan doen: European studies aan de haagse hogeschool (in den haag voor de blondjes onder ons). deze studie houdt zich bezig met talen (voor mij engels frans en spaans/italiaans) en verder is het superbreed. je leert vanalles over europa: hoe het is ontstaan, hoe de politieken in elkaar zitten, culturen etc etc etc :) jaja lieve mensen, joosje gaat een slimme meid worden! haha goed, eerst maar even dit jaartje in frankrijk afmaken!

zoals ik al zei, mijn vakantie was echt top! het vorige blog schreef ik op de helft van de vakantie, de dag dat leonie is vertrokken, dus daarna had ik nog een hele week te gaan om heerlijk uit te slapen, naar toulouse te gaan, te fietsen, hard te lopen en andere gekke en leuke dingen doen met mijn lieve gastgezin! ik ben echt zo superblij met dit gezin! ze zijn echt verschrikkelijk lief en ik kan echt lol met ze maken! ik voel me echt fijn hier!

op school is het nog even een ander verhaal. ik vind het nogsteeds lastig om mijn plekje te vinden. ik was zondag dan ook nog wel even bang dat ik weer niemand zou hebben om mee te kletsen op school, maar eigenlijk viel dat me heel erg mee. ik ben toch wel vriendinnen aan het maken, ookal is het een beetje onbewust. ik heb echt lol gehad met Louise en Mariam. het zijn echt leuke gekke meiden, waar ik me echt bij op mijn gemak voel! dat viel me dus flink mee. vandaag zijn zij nog niet op school, dus ik zat net bij andere mensen, maar een beetje van die popiopie en dat lukt me nog niet zo heel goed om tussen te komen. ze zijn heel aardig hoor, maar gewoon iets lastiger om in een gesprek mee te komen enzo.

verder merk ik wel echt dat mijn frans nu echt superawesomevetgeweldiggeniaalgoed wordt!! dat pept me weer lekker op, want dat is uiteindelijk waarvoor ik hier gekomen ben! ik kan echt al gesprekken volgen en af en toe ook een scherpe opmerking erdoorheen gooien. daarom lukte het me zegmaar ook al goed om lekker met de meiden te lachen!

4 november is er een australisch meisje aangekomen. ze is hier met het programma van kiri. ik heb haar nog niet ontmoet, maar ze schijnt echt heel cool te zijn! ik heb tegen kiri gezegt dat ze haar vandaag maar even aan mij voor moet stellen! ben benieuwd!

verder, om jullie nog even te plagen: ik heb de dagen geteld en ik heb sinds ik hier ben nog maar 5 dagen regen gehad en nee.. ik mis de regen opzich niet :D haha verder word het de komende dagen tussen de 17 en de 20 graden, wat ook niet heel erg verkeerd is! hoe is het weer daar in nederland?

ohja, even speciaal voor mijn kleine nichtje Femke: GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!! ik was het niet vergeten hoor, maar er is iets fout gegaan met het kaartje dat ik had opgestuurd, maar nu zit hij er echt aan te komen! 12 jaar al.. nu word je echt oud he! jammer dat ik er niet bij kon zijn, meisje, maar opzich had je dan meer taart voor jezelf! haha!

ik weet even niet meer heel goed wat de schrijven, dus hier nog een paar 'wist je datjes'

wist je dat:

*fransen ontbijten met taart, koekjes en chocola?

*fransen voor de muziek niet a b c d e f g gebruiken, maar do re mi fa sol la si do?

*veel mensen uit mijn klas op school wonen? een internaat..

*fransen eigenlijk helemaal niet veel sporten en daarom de sport op school heel serieus genomen wordt?

*er al sneeuw in de bergen te zien is?

*fransen echt heel slecht zijn in sarcasme?

*er heel veel nederlanders hier in zuid-frankrijk wonen?

*alle mensen hier al om 8 uur op school zijn ookal beginnen ze om 10 uur? (zie mij nu) dit komt omdat ze allemaal de bus nemen of door hun werkende ouders naar school worden gebracht.

*verjaardagen hier helemaal niet zo groot gevierd worden als bij ons?

*fransen zout op al hun eten strooien? (probeer het niet op tomaten!!)

*dat er in frankrijk een verkeersregel is waarbij je 1.50 meter om een fietser heen moet rijden?

jaja raar volk die fransen, maar toch een heerlijk land en superleuk om er te zijn!

ook superleuk dat ik van iedereen zoveel brieven, kaartjes en pakketjes ontvang! superbedankt daarvoor allemaal! gisteren kreeg ik een brief van tante Henny, heel leuk om te lezen, pakketjes van opa en oma, papa en mama, tamar. brieven van vrienden vriendinnen ooms tantes opa omas! echt superleuk dat jullie me allemaal zo op de hoogte proberen te houden!

de hollandse pepernoten, kaas en engelse drop worden door mijn gastgezin echt met open armen ontvangen! dat vinden ze heeeeerlijk!

ik ga binnenkort ook sinterklaas vieren! we hebben lootjes getrokken en ik geloof dat iedereen al druk bezig is met knutselen en gedichten schrijven, haha! (gedicht in het frans gaat nog moeilijk worden..)

nou lieve mensen, volgens mij heb ik jullie alweer redelijk op de hoogte gesteld! ik heb nog 10 minuten voor ik begin aan mijn 2 lange uren frans, dus ik ga maar eens afronden!

heeeeeeel veel groetjes, knuffels en kusjes vanuit zuid-frankrijk!

ciao, la blonde

Reacties

Reacties

opa en oma

Lekker blijven sporten meid, ook al doen die Fransen het niet. Het houdt je geest gezond. Een beetje meer zelfvertrouwen kan geen kwaad !! Je bent gewoon een lief, gezellig blondje(zoals je zelf zegt) en de rest komt echt wel. Niet zoveel zorgen maken !!

Heeel veeeeeel liefs,
opa en oma

Alex en Jacomien

Ha moppie,
Wat een leuk verhaal weer. Goed te horen dat terugkomen op school toch weer mee viel. Succes met je Sint voorbereidingen. Laat ons even weten wanneer ons pakketje over is gekomen. Dikke knuffel,
Papa en mama.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!