joosjev.reismee.nl

Tata Myanmar and Sawatdee Thailand!!!

Daar ben ik weer! Dit keer vanuit Koh Samui, Thailand! We zijn vanochtend vroeg aangekomen. Hier de update!

Na mijn blog te hebben geupdate ben ik een stukje gaan lopen in new Bagan. Er waren vrouwtjes aan het vegen en jongens een myanmarees volleybal achtig spel aan het doen. Ik heb een heerlijk stukje gelopen, maar ben op een gegeven moment toch maar omgedraaid en teruggelopen, omdat ik bang was dat ik zou verdwalen. Toen ik terugkwam in het hotel het ik even met Nigel en Marit gekletst tot de busjes ons weer kwamen ophalen. we redeen naar old Bagan. De gids bracht ons naar een tempel die we konden beklimmen om de zonsondergang te bekijken. Dit was een supervette klim, met bukken en klauteren, maar de zonsondergang was prachtig! De zonsondergang over Bagan was echt onwerkelijk. De zon ging onder in een soort mist net boven het ontelbaar aantal tempels in Bagan. Toen ik terugkwam in het hotel waren Marina en Anouk er al. Marina en ik leverden even een opdracht in terwijl Anouk ging zwemmen. Toen Anouk terug kwam besloten we samen te gaan eten met wat andere mensen. Toen deze mensen nergens te bekennen waren, zijn we maar met z'n drieen op pad gegaan. Ik heb iets gegeten in de richting van Pork met Bamboo shoot ofzo. Best lekker, maar het stonk enorm! Na het eten wilden we een cocktail drinken, maar we kwamen erachter dat dat niet mogelijk was in Bagan, dus hebben we biertjes gekocht en hebben we Thijs uitgenodigd om gezellig bij ons te komen zitten. Het was een gezellige avond!

20 maart 01:30
Vandaag gaan we met een e-bike door old Bagan crossen. SUPERGAAF! We hebben ze gisteren gehuurd bij de buurman. Voor 11000 Kyat mochten we ze twee dagen huren. Na het ontbijtje zijn we ze gaan ophalen. Na een korte uitleg zijn we met z'n drieen een stukje gaan crossen door de straat. Eerst was het nog even wennen, maar later ging het perfect. We vertrokken met de hele groep richting een tempel. Een heerlijk stuk tuffen op die e-bikes. We kwamen aan bij een oude monastery, waar we een lecture kregen. Daarna kregen we de opdracht om om 3 uur bij een lecture over Balloons over Bagan te zijn. We hebben op de kaart uitgezocht waar alles was en gingen op pad. Met Marina, Anouk, Nigel, Marin en Marit gingen we eerst nog even een tempel beklimmen door een pikdonker mini trappetje. Bovenop hadden we weer een prachtig uitzicht. Toen we naar beneden kwamen gingen we weer richting onze e-bikes. Na een stukje te hebben gereden gingen we wat drinken bij een lokaal restaurantje. De mensen waren erg vriendelijk; een vrouwtje stelde voor om een tour door het dorpje te doen en dat maakte ons meteen enthousiast. We gingen achter haar aan en ze liet vanalles zien; hoe ze kleden maakten, hoe ze olie maakten, een katoenplant en noem maar op. We kregen Tenaka op onze wangen van haar. Na heel veel souvenirtjes te hebben gekocht en een mooie rondleiding te hebben gehad gingen we nog even naar een tempel waar we in contact kwamen met twee kleine meisjes. Na de tempel te hebben bezocht gingen Marin en ik een soort roadtrip maken om bij de lecture te komen. Toen we er bijna waren vroegen we aan een koppel of ze toevallig wisten of het klopte. Dit waren heel toevallig franse mensen uit Tarbes!! We hebben even met ze gekletst en hebben ons helemaal de verkeerde kant op laten sturen. Uiteindelijk zijn we terug gegaan en hebben we het gelukkig nog gevonden. Na de lecture zijn we teruggecrossed naar het hotel. Daar stonden Anouk en Marina al klaar om te gaan zwemmen. Ik kleedde me snel om en we gingen richting het zwembad. We hebben heerlijk gezwommen en gechilled met de latino dames. Na het zwemmen ging ik douchen en eten met Marin, Anouk en Marina. We kwamen aan bij een schattig restaurantje. We kregen heerlijk eten, het beste tot nu toe, en toen we aan het eten waren deden ze een poppen show! Supergaaf! De hele avond had ik al een gitaar gehoord, dus ik wilde daar graag even gaan kijken. Ik vroeg het aan een ober en ik werd uitgenodigd om te komen. Ze speelden een liedje voor mij en ik voor hun en we hebben daarna een hele tijd zitten kletsen. Hij heette Cho, 22 jaar en hij was een professionele danser en puppet master. Dat had hij van zijn vader geleerd, want die schijnt een hele goede puppet master te zijn. Het was een heel tof gesprek en ik nodigde hem uit bij ons aan tafel. We hebben de hele avond gekletst. Toen we terugkwamen in het hotel hebben we nog een beetje gefeest en karaoke gedaan met Deurys en Micheline erbij. Dat was heel gezellig, tot Anouk op een gegeven moment in slaap viel. Toen zijn we allemaal maar gaan slapen.

21 maart 22:48
Vandaag moesten we om 10 uur bij een hotel in old Bagan zijn voor een lecture. We zijn optijd weggegaan zodat we nog voor de tijd wat konden doen. We waren al vrij snel bij het resort, dus we parkeerden onze e-bikes en gingen de omgeving verkennen. Er stonden een aantal tempels die heel erg vervuild waren. De rest van de omgeving was ook bezaaid met afval. We kwamen op een gegeven moment Gido tegen en besloten terug te gaan naar het resort. Daar kregen we een rondleiding. Het was echt heel erg luxe! Zo'n resort heb ik nog nooit gezien! De vrouwen die ons rondleidden waren heel erg vriendelijk, ik heb een hele tijd met een vrouw gekletst. Na de rondleiding kregen we een lecture die bijna niet te verstaan was en daarna zijn we op onze e-bikes weer rond gaan crossen naar tempels. We hebben een aantal tempels bezocht . Er was een soort tempelcomplexje waar we een tempel konden beklimmen en daar hadden we een waanzinnig uitzicht! Daar hebben we even van genoten en toen we weer beneden waren weer een vrouw naar een andere tempen. We liepen er naartoe en zagen een enorme stapel kokosnoten liggen. Voor 1 dollar (of 1000 Kyat) mochten we er een kopen. Nigel en ik waren meteen enthousiast en kochtten er beide een. Het vrouwtje pakte een kapmes en hakte in de kokosnoot tot er een gat in zat en daar deed ze een rietje in. Mijn droom kwam uit! Ik heb uit een echte verse kokosnoot gedroknen met een rietje in een land aan de andere kant van de wereld! Te gek! Ten we verder wilden was de batterij van Marin's e-bike bijna leeg, dus hij is met Latisha vertrokken richting het hotel. Toen zijn Marina, Nigel en ik nog een tempel gaan bezoeken. Deze was echt fantastisch! Een local sprak ons aan en nam ons mee naar een tempel iets verderop die we konden beklimmen zodat we een geweldig uitzicht hadden op deze tempel. Het was echt gaaf! Hierna wilden we haar wat fooi geven (want dat willen ze vaak nadag ze zoiets hebben gedaan), maar ze nam dit niet aan. In plaats hiervan nam ze ons mee naar haar winkeltje, waar we maar wat souvenirtjes hebben gekocht. Toen zijn we weer teruggegaan richting het hotel, want ik had hele dikke en pijnlijke onderarmen. In het hotel heb ik even contact hierover gehad met thuis en met de leiding. Ik ben hierna gaan douchen en toen werden we uitgenodigd om met wat mensen te gaan eten bij hetzelfde restaurant als gisteren. Eigenlijk hadden we niet zoveel zin om weg te gaan, maar omdat het de laatste avond in Myanmar was, hadden we weinig keus. Toen we bij het restaurant aankwamen was Cho er ook! Hij vertelde dat hij zo werd opgepikt. Helaas, dus we zijn maar gaan eten. Op een gegeven moment kwam hij terug. Zijn vrienden hadden hem in de maling genomen. Hij ging toen maar even eten. Even later hoorden we weer muziek en ging ik met wat mensen weer even kijken. Toen heb ik weer staan kletsen met Cho. Even later was ons eten klaar en moest ik dus weg. Hij zwaaide nog even en ging weg. Gek idee toch datik zo iemand waarschijnlijk nooit meer ga zien. De avond was verder heel gezellig en het eten was weer heerlijk! Na het eten hebben we in het hotel nog even gechilled en zijn Anouk en ik optijd gaan slapen.

22 & 23 Maart
De wekker ging vanochtend om 05:30. Nog even snel inpakken en ontbijten en toen vertrokken we richting Mandalay om het vliegtuig richting Bankok te pakken. De busreis was een uur of 3-4 lang en ik heb een hele tijd liggen slapen. Aangekomen op het vliegveld in Mandalay moesten we nog even wachten en toen konden we inchecken. Achter de douane hebben we snel nog even ontbeten en naar souvenirtjes gezocht. Ik heb helaas geen armbandje kunnen vinden, waar ik heel teleurgesteld over ben. Op een gegeven moment gingen we boarden. Ik zat naast Tom en Lisa. Toen het vliegtuig opsteeg stond er veel wind. En dan merk je echt heel erg het verschil tussen een groot en een klein vliegtuig. Deze was zo krakkemikkig dat ik me echt niet veilig voelde. Alles kraakte enzo.. maargoed, na twee uurtjes zijn we veilig in Bangkok geland. Het duurde even voor iedereen zijn spullen had en weer geld had gewisseld, maar op een gegeven moment stapten we één voor één een superdeluxe bus in. En toen we wegreden werd er KEIHARD muziek opgezet! De mood was helemaal terug! En dat was het moment dat iedereen zich besefte: WE ZIJN IN THAILAND!! We reden met de bus over een weg die een soort van 'over' de stad heen ging, dus we hadden ongeveer 2 uur land een fantastisch uitzicht over Bangkok! Iedereen was aan het dansen en gek aan het doen in de bus, tot het op een gegeven moment donker werd en iedereen in slaap viel. Ik heb nog een tijdje met Coen en Anouk muziek geluisterd via mijn Ipod en toen vielen wij ook in slaap. We kwamen aan in Hua Hin, daar kregen we de kans om over de nachtmarkt te lopen en om wat te eten daar. Het was echt heel tof en gezellig. We hebben met een groepje mensen daar een hapje gegeten en nog kort geshopt. Ik heb een t-shirtje gekocht! We gingen terug naar de bus voor de laatste lange busreis van ongeveer 6 uur. Vrij snel lag iedereen al te slapen. We werden wakker gemaakt door Gido en toen kwamen we aan in Don Sak city, waar we de boot naar Koh Samui pakten. We moesten hier ongeveer een uur op wachten en ik voelde me even niet zo lekker, dus ik heb naast Anouk op de grond geslapen met onze hoofden op onze backpacks. Ik heb nog even 'ontbijt' gehaald dat bestond uit koekjes en een ijsje, omdat er niets anders was. Vervolgens mochten we eindelijk op de boot. We hebben de hele reis op het voordek gezeten. We hadden een prachtig uitzicht, maar we hebben ook allemaal wel heel goed geslapen. Het was in het warme weer natuurlijk heel fijn om even een windje te voelen. Toen we aankwamen werden we opgepikt door taxis en werden we naar ons hotel gebracht. Daar dumpten we onze spullen en toen ben ik nog even gaan slapen. Ik was echt kapot van de reis. We werden wakker toen Marina onze kamer binnen kwam lopen. We hebben ons aangekleed en zijn naar het strand vertrokken. Daar hebben we een stuk richting het noorden gewandeld en zijn toen teruggekomen om te gaan lunchen. We hebben heerlijk gelunched allemaal! Na de lunch hadden we een meeting met de staff over het programma van de twee dagen dat we nog samen waren. 'S avonds hebben we met een groep lekker cocktails gedronken bij een restaurant met live muziek. Echt heel tof! Anouk was niet mee, omdat ze zich niet zo goed voelde, dus die ben ik op een gegeven moment gaan opzoeken, omdat ik me een beetje zorgen maakte. Gelukkig was die lekker aan het skypen met allemaal mensen. We hebben er een gezellige avond van gemaakt en zijn optijd gaan slapen.

24 maart
Vanochtend moesten we optijd opstaan, omdat we om 10:30 een meeting hadden in een hotel. We namen een taxi ernaartoe. Deze meeting was in een heel luxe renaissance hotel. We kregen een rondleiding en vervolgens heeft de general manager vanalles verteld over het concept etc. Dit was in ons studie gebied, dus we hebben hem het hemd van het lijf gevraagd. Na deze meeting moesten we al vrij snel door naar de volgende; zazen boutique resort. Hier hebben we eerst nog even gelunched. We kregen een rondleiding van een franse stagaire. Het was echt heel erg mooi! Na de rondleiding deed de general manager nog zijn verhaal en na hem presenteerde een nederlandse man het 'green project' op Koh Samui. Best interessant, maar die man was veel te hollands en heel bot. Hij zei bijvoorbeeld: Er is niets zoals Thailand, alles is mooit, maar... de vrouwen zijn lelijk. Heel apart. Na dit bezoek moesten wij met ons projectgroepje snel naar ons studie gebied om accommodatie te vinden. Dit lukte op een gegeven moment een beetje, er was wel iets, maar daar wilden we niet voor twee weken zitten. We zijn terug gegaan, omdat we nog een meeting hadden met de staff. In deze meeting kregen we hier en daar nog wat tips over hoe we de komende twee weken aan het werk moeten. Vlak voor de meeting (hij werd een half uur uitgesteld) waren we nog snel even de oceaan in gesprongen, omdat we hier nog geen tijd voor hadden gehad. HEERLIJK! Na de meeting gingen we snel even douchen en toen zijn anouk en ik naar een restaurantje gegaan, want Anouk had nog geen cocktails gedronken. We hebben cocktails gedronken en wat gegeten en toen gingen we de rest van onze groep zoeken. We liepen het hotel binnen en merkten dat iedereen op Marina haar kamer was. Marina was aan het skypen en iedereen had al te veel gedronken. We hebben een gezellige avond gehad. Op een gegeven moment wilde Tom ff met mij kletsen. Dat heb ik toen gedaan, maar toen ik mijn kamer uitliep met Tom, kreeg ik te horen dat het niet helemaal lekker ging met Marina. Die had natuurlijk te veel gedronken. Toen ik in haar kamer aankwam trof ik haar half slapend in de badkuip. Ze was gelukkig niet alleen. Ik heb samen met Deurys gezorgd dat ze gedouched had en we hebben haar in bed gelegd. Daarna ben ik met Tom en Deurys naar het strand gegaan. We wilden naar de half moon party, waar iedereen was, maar die was al afgelopen. Ik ben nog mensen gaan zoeken op het strand. Anouk en Latisha kwam ik al vrij snel tegen, maar verder niemand meer. Samen met Tom en Lisa ben ik teruggelopen naar het hotel en ben ik naast Anouk weer in slaap gevallen.

25 maart
Vanochtend werd het merendeel van de hele shift met een enorme kater wakker. Ik was blij dat ik niet zoveel had gedronken, want we hadden om 10 uur een meeting bij het Kamalaya resort. Één van de meest luxe resorts in de wereld. Marina en Anouk waren meegekomen, maar Marin was zo brak (hij had de nacht op het strand geslapen), dat hij niet mee kon. We hebben uitgechecked, onze bagage gedumpt in de lobby en pakten een taxi naar Kamalaya. Hier kregen we een rondleiding; echt waarzinnig, zo'n luxe heb ik echt nog nooit gezien. Na de rondleiding kregen we allemaal informatie van de general manager, marketing manager en de wellness manager. Heel interessant! Hierna kregen we nog allerlei lekkers te eten en toen hebben we weer de taxi gepakt naar Lamai Cliff, waar we opzoek gingen naar accommodatie. We hebben best wel snel iets gevonden. Het is een beetje een low-budget resort, maar het ziet er goed uit. We hebben een 3 persoons bungalow, waar Marina, Anouk en ik slapen en Marin heeft een eigen plekje. Er is een zwembad en het is vlakbij de zee. We zijn onze bagage en Marin gaan ophalen bij Nora Lakeview en zijn naar ons nieuwe thuis gegaan. Marina, Anouk en ik hebben meteen onze bikinis aangedaan en zijn het strand opgerend. We hebben heerlijk even in de zee gelegen en even gezond. Anouk is op een gegeven moment gaan douchen en Marina en ik gingen toen nog even het zwembad in. Heerlijk. Hierna hebben we gedouched en zijn we gaan eten in Lamai. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we alleen nog maar gechilled en ik heb lekker nog even geskyped met Hugo! Nu liggen Anouk en Marina lekker te pitten.

De verschillen tussen Myanmar en Thailand zijn enorm. Ik moet heel erg wennen aan het verschil in de mensen. De mensen in Myanmar waren zo superlief en geinteresseerd en verwelkomend, maar de mensen in Thailand zijn dat veel minder. Dat komt waarschijnlijk omdat ze, zeker hier op koh samui, wel gewend zijn aan toeristen. Stuk voor stuk zetten ze je af waar je bij staat. Wel grappig, maar ik heb toch liever de eerlijkheid en vriendelijkheid van de mensen in Myanmar.

Morgen gaan we voor het eerst onze research area ontdekken. Ik ga met Anouk de cliff op; de heuvels in. Ik heb er onwijs veel zin in!

Goed, dat was het wel weer! Als jullie nog iets missen mag je natuurlijk altijd vragen! Ik ga nu lekker slapen!

Goodnight!

Smile

Reacties

Reacties

opa en oma voordes

Weer een hele belevenis !! Maar wel vermoeiend dat reizen, toch ?? Al die indrukken. Heb je de vrucht Dorian geprobeerd ? Stinkt als de hel, maar smaakt als de hemel zeggen de Thai. Leg hem vooral niet op je kamer.
Veel liefs en genieten maar.

Tineke

Wat heb jij t daar naar je zin Joosje daar in dat prachtige land! Al die levendige beeldende verhalen maken dat ik het voor me zie. Ben benieuwd wat voor moois er nog volgt?

FC Leeuwarden

Mooie verhalen weer Joos! Zoek vooral veel de vrijheid op en ontdek het hele eiland! Geniet van je resort en alles om je heen! :D

jacomien

het genieten spat eraf.

opa en oma Voordes

al een floating market bezocht ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!